13‏/7‏/2009

أن تكون اخر رجل فى العالم



انا اخر الرجال فى دنيا الغزل

وانا العشيق بقلوب النساء وحدى مرتجل

املك الاشواق والشوق الجلل

فانا الاخير فى دنيا الغزل

امشى حين امشى فوق اعناق الصبايا

ينحنين لى يتسابقون نحوى

كلهن على أمل

فانا الاخير فى دنيا الرجال

انا الوحيد فى ساح الغزل

ارى هناك حشد من الخدور عذارى

يتمايلن على خطاى فى مهل

وهناك بستان ألوانه تاهت

وسط الوان النساء هناك

يلوحن الى.. إنظرنا برهة أيا بطل

من فوق رأسى تطل الشمس معترضه

على سرب النساء بينى وبينها

يبيئن حرارتها بالفشل

وحين اتعب من المسير افرد راحتى

فتحملننى كل الاميرات

إلى بهو الصخب والثمل

واتخذ لى متكئا على رصيص من الحنايا

كالماء من فوق العسل

فانا الامير الاخير فى دنيا الغزل

ترقص حولى ملايين النساء

كلهن على خجل

فى رقصهن كنسمات الهوا

اشهق سترها وازفرها قُبل

وحين تصيب احداهن منى نظره تخر من الوجل

فأنا الاخير فى دنيا الغزل

أنا الاخير من نوع الرجال

انا اتثاءب الان انى متعب

ما اقسى وجودى معكن من عمل

فانصبوا لى سريرا من اجسادكن

لعلى أريح منكم المقل

هناك تعليق واحد:

  1. تصور فعلا لو ان الرجال كلهم ماتو في الحرب زي ما بنضحك ونقول
    ده هايكون حال البنات
    خير خير
    ربنا يجعلنا من بركاتك
    الي الامام يا شاعر الغلب والحب

    ردحذف